Ֆրանսիացի մատերիալիստ փիլիսոփա, լուսավորիչ, գրող, արվեստի քննադատ Դենի Դիդրոն XVIII դարի գիտամշակութային
կարևոր
իրադարձության՝
առաջին
հանրագիտարանի՝
«Հանրագիտարան
կամ
Բացատրական
բառարան
գիտությունների,
արվեստների
և
արհեստների»
(1751–80 թթ.)
նախաձեռնողն
է
և
խմբագիրը`
Ժան
Լերոն
դ'Ալամբերի
հետ:
Դենի Դիդրոն մեծապես նպաստել է XVIII դարի ֆրանսիական բուրժուական հեղափոխության գաղափարական նախապատրաստմանը,
պաշտպանել
է
առաջադեմ
բուրժուազիայի
շահերը,
քննադատել
կրոնը,
ավատատիրական
բարքերն
ու
գաղափարախոսությունը:
Նրա
աշխարհայացքի
ձևավորման
վրա
խոր
ազդեցություն
է
թողել
նախահեղափոխական
Ֆրանսիայի
սոցիալ-քաղաքական
իրավիճակը:
1732 թ-ին նա ստացել
է
արվեստների
մագիստրոսի
կոչում:
Սկզբնական շրջանում Դիդրոն հարել է դեիզմին (փիլիսոփայական ուսմունք, ըստ որի՝ Աստված
անդեմ
նախասկիզբ
է,
որն
ստեղծել
է
աշխարհը,
բայց
չի
միջամտում
նրա
հետագա
կյանքին
ու
օրենքներին),
սակայն
փիլիսոփայական
հիմնական
երկերում՝
«Մտքեր
բնության
բացատրության
մասին»
(1754 թ.),
«ԴÿԱլամբերի
երազը»
(1769 թ.),
«Ֆիզիոլոգիայի
տարրերը»
(1774–80 թթ.)
և
այլն,
անցել
է
մատերիալիզմին
և
աթեիզմին:
Նա
պաշտպանել
է
մատերիայի
(նյութի)
որակական
բազմազանության
գոյությունը,
մատերիայի
և
շարժման
կապի,
մատերիայի
ակտիվության
գաղափարները:
Հասարակական
երևույթների
ըմբռնման
հարցում,
սակայն,
Դիդրոն
իդեալիստ
էր:
Պայքարելով
ավատատիրական
բռնապետության
դեմ՝
նա
միաժամանակ
մեծ
դեր
է
հատկացրել
լուսավորյալ
միապետներին,
կասկածանքով
վերաբերվել
ստորին
խավերի
ինքնուրույն
շարժմանը:
Դիդրոն
կրոնի
վերացումը
կապել
է
լուսավորության
տարածման
հետ:
Իր գեղագիտական երկերում («Դատողություններ դրամատիկական պոեզիայի
մասին»,
1758 թ.,
«Պարադոքս
արտիստի
մասին»,
1773–80 թթ.),
Դիդրոն
մատերիալիզմի
դիրքերից
քննադատել
է
կլասիցիզմի
և
ռոկոկոյի
ներկայացուցիչներին,
պաշտպանել
ժանրային
գեղանկարչությունը,
ռեալիստական
արվեստի
սկզբունքները,
բարու
և
գեղեցիկի
միասնության
գաղափարը:
Դիդրոյի գեղարվեստական ստեղծագործությունները բազմաժանր
են՝
վեպեր,
դրամաներ
և
այլն՝
գրված
ռեալիստական-կենցաղային
վեպի
ավանդույթներով:
XVIII դարի
ռեալիզմի
աչքի
ընկնող
երևույթ
էր
նրա
«Միանձնուհին»
(1760 թ.)
հակակղերական
վեպը:
Ուշագրավ
երկերից
է
«Ռամոյի
եղբորորդին»
(1762–79 թթ.)
երկխոսությունը,
որտեղ
Դիդրոն
բացահայտել
է
փլուզվող
ավատատիրական
աշխարհի
հակասությունները,
արիստոկրատական
դասի
արատները:
XVIII դարի ֆրանսիական
մյուս
մատերիալիստ
փիլիսոփաների
նման
Դիդրոն
նույնպես
մեծ
նշանակություն
է
տվել
լուսավորությանն
ու
կրթությանը,
գնահատել
հատկապես
դաստիարակության
դերը`
որպես
մարդու
ձևավորման
գործոն:
Ըստ
նրա՝
երեխաների
զարգացման
համար
էական
նշանակություն
ունեն
նրանց
անատոմիաֆիզիոլոգիական
առանձնահատկությունները,
բնական
ունակությունները:
Կրթության
մասին
Դիդրոյի
մտքերը
հիմնականում
շարադրված
են
կայսրուհի
Եկատերինա
II-ի
խնդրանքով
ռուսական
կառավարության
համար
կազմած
համալսարանի
և
դպրոցի
ծրագրում
(1775 թ.),
Սանկտ
Պետերբուրգում
կատարած
գրառումներում:
Նա
պաշտպանել
է
համընդհանուր
անվճար
տարրական
ուսուցման
սկզբունքը
և
ոչ
դասային
կրթությունը:
Դիդրոն ընտրվել է Սանկտ Պետերբուրգի ԳԱ արտասահմանյան պատվավոր անդամ:
XIX դարի հատկապես 1-ին կեսի հայ առաջադեմ մտածողների աշխարհայացքի վրա զգալիորեն
ազդել
են
Դիդրոյի,
ինչպես
նաև
ֆրանսիական
մյուս
լուսավորիչների
տեսական
հայացքները:
Աղբյուրը`
http://www.encyclopedia.am/pages.php?bId=2&hId=1112
0 comments:
Post a Comment